Négy csoportba lehet osztani a fiatal internethasználókat a szokásaik alapján.

Nagy szerep jut a legfiatalabb generációnak az internet világában: rengetegen kutatják és elemzik a nethasználási szokásaikat. Egy kutató „digitális harcosokat” és „digitális exhibicionistákat” is talált a fiatalok között.

Ha felszállunk egy tömegközlekedési eszközre, ha benézünk egy iskola osztálytermébe, vagy ha bármelyik plázában körülnézünk, az ezeken a helyeken ücsörgő fiatalok kezében általában ott található az okostelefonjuk, amelynek segítségével – a mai szlenggel élve – szörfölnek az interneten.

Nehéz felmérni, hogy a fiatalok pontosan mennyi időt töltenek el az interneten – nyilatkozta egy trend- és generációkutató a tudás.hu weboldalnak. Egy két éve végzett felmérésből az derült ki, hogy a válaszadók átlagosan 2-4 órát mobiloztak. Ugyanakkor nagyon sokan tanulnak, vagy éppen dolgoznak a mobiljuk segítségével, tehát nem kizárólag szórakozásra használják.

Azóta kitört egy világjárvány, és szinte minden online felületre költözött, így ez a szám valószínűleg még tovább nőtt. Hozzá kell tenni, hogy az otthoni munkavégzés miatt a felnőttek, az idősebb korosztály is sokkal több időt töltött az interneten.

A nethasználati szokásokat tekintve több típusba lehet sorolni a fiatalokat:

  • Offline élménykeresők (17 százalék): ritkábban posztolnak, a közösségi média közömbös számukra, egyéb elfoglaltságokkal több időt töltenek.
  • Digitálisan tudatosak (23 százalék): ide jellemzően az idősebbek tartoznak, szigorúan szűrik a tartalmakat, nem igazán követnek influenszereket sem.
  • Online harcosok (33 százalék): többségük fiú, akik sokat videójátékoznak, sokat chatelnek, streaming-fogyasztók és Youtube rajongók, több virtuális barátjuk is van.
  • Digitális exhibicionisták (25 százalék): ebbe a csoportba inkább a lányok tartoznak, akik főleg a szórakoztató tartalmat keresik, boldoggá teszi őket a közösségi média, szelfiznek, sokat chatelnek.

 Bár a fiúk és lányok is ugyanúgy sokat lógnak az interneten, a fent említett csoportok tagjai között a használat módjában vannak kisebb eltérések. Érdekesség, hogy az Instagram inkább a nők platformja, a Messenger úgymond mindenkié, a Youtube és a Twitch pedig inkább a férfiak felülete – világított rá a kutató.

Fontos ugyanakkor odafigyelni arra, hogy minden fiatal meg tudja különböztetni az építő és a leépítő tartalmakat az interneten.